Recenze: Grey


Autor: E. L. James

Název originálu: Grey: Fifty Shades of Grey As Told by Christian

Počet stran: 560 

Série: Padesát odstínů

Díl v sérii: #4 

Nakladatelství: XYZ

Rok vydání v ČR: 2016

  
Oficiální anotace:
 Život Christiana Greye je čistý, disciplinovaný, plně pod kontrolou, plný bohatství a… naprosto prázdný. Až do dne, kdy do jeho života vstoupí Anastasia Steele. Snaží se na ni zapomenout, vytěsnit ji, ale místo toho ho strhne bouře emocí, kterou nedokáže pochopit a které nedokáže odolat. Dá mu Ana zapomenout na hrůzy dětství, které Christiana pronásledují každou noc? Nebo ho jeho temné sexuální touhy a snaha kontrolovat vše včetně téhle dívky donutí zničit křehkou naději, kterou mu Ana nabízí?

Moje hodnocení: 

Tak a je to tady. Je to už několik let, kdy jsem i já popadla vlně nadšení z Padesáti odstínů a všechny tři díly série si přečetla. K tomuhle závěrečnému dílů jsem se ale pořád nemohla dopracovat, a tak když jsem ho náhodou zahlédla v knihovně, řekla jsem si proč ne...

Vracíme se zpátky do období první knihy, a to před seznámením ústřední dvojice. Každý z nich si žije svůj život, Anastasia je studentkou literatury a Christian bohatý, kontrolou posedlý majitel firmy, kterého ale trápí děsivé vzpomínky na dávnou minulost. Na první pohled jde o velice nesourodá dvojice. Pravý děj knihy začíná po Anině ne zcela elegantním vstupu do Christianovi kanceláře, kvůli rozhovoru do školních novin. Tam mezi nimi přeskočí jiskra, a od té chvíle se odvíjí příběh přesně tak jak ho známe.

Setkáváme se s postavami a sledujeme dialogy, které známe z prvního dílu série. Takže tomu, kdo knihy četl netřeba vysvětlovat zápletku nebo jednotlivé části knihy. V dnešní době se nejspíš nenajde nikdo, kdo by o Padesáti odstínech nic nevěděl, ale pokud se náhodou někdo takový přece jen najde, myslím si že není složité logicky vydedukovat o co v knize půjde.

Jediným rozdílem od první knihy je, jak už název knihy napovídá, že tentokrát je vše vyprávěno z pohledu Christiana. Mezi nám již dobře známé dialogy se vkrádají jeho myšlenky, poznámky a celkový pohled na svět jeho očima. Zjišťujeme, že není jen tou temnou, odtažitou osobou, za kterou se vydává, ale že uvnitř skrývá city, strachy a to zejména strach z odmítnutí.

Po přečtení anontace jsem čekala, že se v knize objeví mnohem větší množství informací o Christianovi. O jeho každodenním životě, práci, nebo o jeho minulosti. Bohužel takovýhle informací tam bylo minimum. Před očima se nám tak odehrával dobře známý příběh jen s velmi malým počtem změn.

Tento fenomén zasáhl v podstatě celý svět, a ani já jsem svého času nebyla výjimkou. Zdá se mi ale, že díl od dílu je zápletka primitivnější a nudnější a i v tomhle dílu autorka v podstatě „vaří z vody“.

Celkově kniha není špatná, ale žádný intelektuální zázrak to také není, s čímž se ale musí předem počítat. Jako odreagování od běžného života proč ne, ale kdyby náhodou někdy byl další díl...nevím jestli bych po něm sáhla.

Obálky knihy je děsivá i zajímavá zároveň. Stylově je samozřejmě celá do šeda, pro ty kteří by nepochopili, jak moc šedá tahle kniha je. Oko nejspíš Christiana je celkem originální, ale já si musela knihu otáčet, aby se na mě ono oko nedívalo a nesledovalo mě.

6 komentářů:

  1. Skvělá recenze :) Četla jsem první dva díly Padesáti odstínů :) Jestli se budu pouštět i do Greye zatím netuším, ale ráda bych dočetla sérii :) Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, já právě taky dočítala v podstatě kvůli dokončení série. Ale když se ke knize přistupuje jako k oddechovce, není vůbec špatná. :))

      Vymazat
  2. Tak tuhle sérii zrovna moc nemusím.. :D Nicméně, recenze je skvělá! :)

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Já na jednu stranu taky ne, ale na druhou zas na odreagování...proč ne. :))

      Vymazat
  3. Hezká recenze. Já četla jen první díl a to spíš ze zajímavosti .... No, nebylo to špatně, ale má to své mouchy - na odreagování dobrý :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, přesně tak :) intelektuální čtení to není ale na odreagování to jde.... :)))

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.