Recenze: Zrcadlový obraz

Autor: Danielle Steel

Název originálu: Mirror Image

Počet stran: 336

Nakladatelství: Ikar

Rok vydání v ČR: 2011

Olivia a Victoria jsou jednovaječná dvojčata, k nerozeznání si podobná. Dvacetiletá Olivia tíhne k rodině, o pár minut mladší Victoria je naopak průbojná a nevázaná. Ze svého okolí si tropí žerty a občas se prohodí. Jenže pak Victoria vyvolá skandál, ohrozí pověst rodiny a musí se vdát za otcova spolupracovníka Charlese, kterého ale tajně miluje Olivia. Po roce manželského života bez vzájemné lásky Victoria cítí, že jestli se z tohoto vztahu co nejdříve nevymaní, raději zemře. A navrhne Olivii šílený plán jejich poslední záměny...

Kniha vypráví životní osudy dvou sester - dvojčat, a to od jejich raného dětství až po dospělost. Přestože jsou na první pohled stejné, v jádru je každá naprosto jiná. Kromě jejich životů můžeme sledovat i dění v Americe v době 1. světové války, jak na ni veřejnost reaguje, co si o ní myslí...

Hlavními postavami jsou dvojčata Olivia a Victorie. Olivia je tichá, milá, laskavá dívka, která by pro druhé udělala cokoliv. Už od mládí vede otci dům, místo matky, která zemřela při porodu. Je samostatná a na svůj věk velmi dospělá. Oproti tomu Victorie je nerozvážná, akční dívka, která se ráda vymyká běžným pořádkům, ráda a dost často okolí šokuje ať už jde o kouření nebo řízení auta, což je pro tehdejší dívku naprosto nemyslitelné. Její velkou vášní jsou sufražetky, které podporuje, chodí na jejich schůze a dokonce se s nimi chce nechat zavřít. Ostatní neschvalují její názory a tak se upne k dění kolem první světové války. Jejím snem se stane dostat se na frontu a pomáhat jakkoliv to jen půjde.
Poté co provede neodpustitelnou věc, ze které se stane skandál kolosálních rozměrů, je nucena provdat se za muže, který je jí lhostejný, za to sestra Olivia ho zbožňuje.

Obě jsou nuceny zatnout zuby a své utrpení překonat. Ani jedné se to ale nedaří. Po nešťastném roce plném utrpení padne rozhodnutí pro velmi riskantní a nebezpečný plán, naposledy se vyměnit, tentokrát ale kvůli mnohem závažnějším věcem, než je zkoušení ve škole.

Charles, manžel Victorie je právníkem ve firmě jejího otce. Sám se dobrovolně nabídne jako potenciální nápadník, potřebuje svému synovi nahradit matku, která tragicky zahynula na Titaniku. Protože se přes její ztrátu ještě nepřenesl, zdá se mu Victorie jako ideální kandidátka. Opak je ale pravdou. Ona jeho nadšení dětmi a rodinným životem nesdílí a jen se s ním hádá. Brzy po svatbě Charles zjišťuje, že si nevybral správnou sestru.

Kniha se mi četla velmi dobře. Děj plynule ubíhal, nenudila jsem se ani chvíli. Ze začátku jsem měla menší problém se začtením, který jsem ale velmi rychle překonala a ke konci knihy jsem se nemohla doslova odtrhnout. A i přestože u knih většinou nebrečím, v závěru knihy neubránila jsem se několika slzám. Děj je vyprávěn střídavě z pohledu obou sester, a to zejména v druhá části knihy, kdy je každá na jiném kontinentě a zažívá něco jiného.

Nápad s dvojčaty se mi moc líbil a zápletkou i rozuzlením jsem byla nadšená a nečekala jsem to. Tímto bych se také chtěla omluvit autorce (přesto že si nejspíš nikdy nepřečte) za to, že jsem si o jejích knihách myslela, že se jedná o červenou knihovnu. Samozřejmě, to že jde o romantiku je jasné, ale rozhodně láska nehraje hlavní roli a linka 1.světové války je naprosto fascinující. Stejně tak zajímavě vymyšlený osud dvojčat. Rozhodně se nejedná o poslední knihu od autorky a pokud budou alespoň z poloviny takhle dobré, už teď se na ně těším

Obálka knihy je ještě ze starší edice. Mě se ale možná líbí víc než ta novější. Takhle odstínovaná kniha mi k Danielle Steelové prostě sedí. Už jako malá jsem kolem jejích knih chodila v knihovně a tahle obálka mi autorku prostě okamžitě evokuje. I přestože se na ní nic moc nenachází, náznak zrcadlového obrazu a dvojčat je jasně patrný a mě se tahle minimalistická forma moc líbí.