Recenze: Cinder

Autor: Marissa Meyerová

Název originálu: Cinder

Počet stran: 400

Série: Měsíční kroniky

Nakladatelství: Egmont

Rok vydání v ČR: 2012

Rušné ulice Nového Pekingu se hemží lidmi a androidy. Populaci devastuje smrtící nákaza. Z vesmíru tomu přihlížejí krutí měsíční lidé, kteří čekají na správný okamžik. Nikdo netuší, že osud Země spočívá v rukou jediné dívky... Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody – mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci (roboty, vznášedla, své vlastní nefungující součástky), díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou v Novém Pekingu. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit. Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta“, kterou dosud nikdo nepřežil. Ale netrvá dlouho a vědci zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného. Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet…

Retelling na Popelku zasazený do Asie budoucnosti, kde je hlavní postavou kyborg? Ano přesně to se v téhle knize stalo a překvapivě to skvěle ladí dohromady.

Hlavní postavou je kyborg Cinder, mechanička starající se o hladký chod domácnosti, kde žije se svou macechou a dvěma sestrami. Jako kyborg patří na okraj společnosti a každý, kdo o ní ví jí jen opovrhuje. Opuštěná a nemilované Cinder si jediného přítele nachází v androidce lko, která patří její opatrovnici a smí jí občas pomáhat. Cinder se kvůli nemilým životním situacím musela naučit stát na vlastních nohách, nikoho nepotřebovat a nedávat najevo své city. Jedině tak dokáže přežít. Kontrola emocí jí ale zradí při setkání s  korunním princem Kaiem, který na ni, tak jako na každou dívku, hluboce zapůsobí. A jak to tak vypadá sympatie budou vzájemné. Jedinou vadou stojící v románku je skutečnosti, že princ nezná pravdu ohledně Cindeřina pravého původy.

Princ Kai je také velmi důležitou postavou knihy, a to nejen kvůli jeho očividné náklonnosti k Cinder. Díky němu se dozvídáme něco o politice a ekonomice současného světa a nahlížíme do ostatním smrtelníkům utajovaných záležitostí. Princ je popisován jako sympatický mladík, ochotný kdykoliv pomoci, který se zajímá o druhé a hlavně o svůj národ, pro který je připraven nasadit i vlastní budoucí štěstí.

Rodina Cinder skládající se z macechy Adri a sester Pivoňky a Perly je nám popsána jen velmi lehce, i tak je ale na první pohled patrné jak moc Cinder pohrdají. Jedinou výjimkou je Pivoňka, kterou situace Cinder netěší a snaží se jí alespoň trochu pomoci, nemůže se ale otevřeně postavit matce, takže je její pomoc jen nenápadného ražení.

Osazenstvo paláce a měsíčňané jsou také popsáni jen z lehka, o měsíčňanech se ale v průběhu knihy dozvídáme mnoho důlěžitých informací.
Důležitou roli sehraje i měsíční královna Levana. Její sen stát se vládkyní Západního společenství, manželkou prince Kaie a později ovládnout celý svět je něco, kvůli čemu je ochotna udělat naprosto cokoliv. Její nezlomnost a absence veškerých citů ji v cestě za jejími cíli jedině pomáhají. Je to přesně ten typ měsíčňana, kterého se obyvatelé země obávají, v tomhle případě k tomu mají rozhodně i důvod.

Většina příběhu je vyprávěna z pohledu Cinder, se kterou se ocitáme v jejím opravářském krámku mezi obyčejnými lidmi, ale i v prostředí kam rozhodně nezapadá a neví jak se přesně chovat. Spolu s ní odkrýváme dávné záhadné zmizení měsíční princezny i dnešní poměry daleko na Měsíci.
Zbytek knihy je vyprávěn princem Kaiem, který popisuje naprosto odlišné prostředí. Život v paláci, starosti o milovanou zemi, nebo rizika hrozící války s měsíčňani, to všechno jsou jeho každodenní záležitosti.

Kniha je rozdělená na čtyři části, u kterých je vždy v začátku použitý verš z klasické Popelky. Knize to tak dodává na zajímavosti a pohádkovosti.
Vlastně i samo jméno hlavní postavy je odvozeno od klasické pohádky Popelka - Cinderella - Cinder. Autorka prostě dokázala svést dva neslučitelné prvky do jedné skvělé knihy.

I přesto, že jsem nejdůležitější informaci prokoukla snad hned v polovině knihy, některé skutečnosti mě hodně překvapili a rozhodně jsem je nečekala. Ze začátku jsem ke knize byla skeptická. Po přečtení několika prvních stran jsem se ale do dostala do děje a příběh mě neskutečně chytl. Netypické spojení klasické pohádek s budoucnosti dopadlo výborně, kniha je velice čtivě napsaná a než se člověk naděje ocitá se na konci knihy, který samozřejmě zůstává otevřený. Člověk se tak do dalšího dílu prostě pustit musí.

Obálka knihy je zvláštní. Všichni se jistě shodneme, že dívkou je sama Cinder, kterou si po přečtení knihy představuju úplně jinak. Moc se mi líbí odstín fialové a kouzelný styl písma v názvu knihy.