Receneze: Na pokraji temnoty



Autor: Barbara Erskinová

Název originálu: On the Edge of Darkness

Počet stran: 310

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Brána

Rok vydání v ČR: 2008


Oficiální anotace:
Keltská minulost a kouzla převtělování jsou námětem dalšího z románů Barbary Erskinové. Hlavní postava knihy, tajemná Brid, druidská kněžka ze skotského starověku, se dokáže přenášet do současnosti jako fyzické stvoření z masa a krve. Žije mezi lidmi, miluje jednoho ze smrtelníků a jiné vraždí.
Jejím lidským protějškem je Adam Craig, na počátku příběhu v roce 1935 teprve patnáctiletý. Cestování v čase a napínavý děj s ne čekaným rozuzlením patří i tentokrát k hlavním trumfům spisovatelčina umění.
Moje hodnocení:

Tajemná magická kniha, několikátá z řady čtivých a skvělých knih od  autorky.

Ocitáme se ve Skotsku, ve světě schyluje ke 2.světové válce a hlavní hrdina, mladý chlapec Adam řeší jenom své problémy. Matka odešla a on zůstal sám se svým přísným despotickým otcem. Proto velmi často utíká na magický kopec nedaleko, kde stojí pradávný kámen z doby dávno minulé. (nejspíš keltské) Občas se mu povede spatřit dívku, která ale nemluví jeho jazykem a stejně rychle jak se objeví, tak rychle i zmizí. Až po několika letech, kdy odejde za studiem na lékařskou fakultu do Edinburghu, zjišťuje že onen kámen je vchodem do minulosti a Brid je dávná kněžka, která se do něj zamilovala a nehodlá se ho vzdát. Sledujeme proměnu mladého nadějné muže plného ideálů, lásky a snů v zatrpklého starce odhánějícího od sebe všechny své blízké ze strachu z Brid a díky jejímu kouzelnému ovládnutí.

Brid pohanská kněžka, se jeví jako milá, zajímavá dívka. Po Adamově odmítnutí použije všechnu svou moc, aby se dostala a zůstala v našem světě. Její charakter se ale kvůli tomu pokřiví a přestává vidět co je správné a co špatné, zajímá jí jen Adama pro kterého je ochotna udělat cokoliv, klidně i zabít jemu blízké osoby, jen aby ho měla pro sebe. Za dobu co se příběh odehrává (několik desítek let) Brid nezestárne ani o den. Adama neustále sleduje a to v podobě černé kočky, nebo ho navštěvuje ve snech.

Jediným člověk, kdo kromě Adama o Brid ví, je Liza. Dávná přítelkyně, která má s Brid osobní nepříjemné zkušenosti. Snaží se proti ní chránit všemu možnými způsoby, magickými zábranami, pozitivním myšlením... a pomáhá v tom i Adamovi. Jeho pragmatický mozek ale odmítá dlouhou dobu něčemu takovému uvěřit.

V průběhu příběhu se vystřídají čtyři vypravěčská pásma. Nejdříve je to Adam - seznamujeme se s ním, jeho okolím a hlavně s mladou a krásnou Brid. Druhé je Janenino vyprávění. Jedná se o Adamovi manželku, která je Bridiným terčem číslo jedna. Ve své pokřivené mysli vidí, že Jane jí Adama ukradla. Lizino vyprávění je jako další a nakonec přichází vyprávění Adamovi vnučky, která po mnoha letech celou situaci vyřeší.

Kniha má velmi zajímavé téma spojené s cestováním v čase, ale ne úplně klasickým jak ho obvykle vídáme. V tomto případě hlavní hrdina ani neví, že cestu časem uskutečnil. Všechny postavy jsou velmi dobře vykresleny a v průběhu knihy se vyvíjejí. V pozadí příběhu se mimo odehrává 2. světová válka, která zasáhne do života hlavních hrdinů. Konec knihy nastává až v 90.letech. V průběhu knihy sledujeme Adamův život a to od jeho brzkého mládí až do důchodového věku.

Knihy od autorky mám vážně ráda. Není ani jedna, která by mě nezaujala a nenadchla. Tahle byla ale jednou z jejích méně skvělých knih. Čtení jsem si vážně užila, ale chyběla mi v ní jistá gradace příběhu, která je u autorky častá a bezkonkurenční. Ze začátku jsem měla trochu problém se začíst, poté jsem se už od knihy nemohla odtrhnout.

Obálka knihy se mi líbí moc. Krásně se hodí k příběhu a svojí atmosférou nás dostává do Skotské přírody. Žena v pozadí je určitě Brid, která vše zpovzdálí pozoruje.

4 komentáře:

  1. Skvělá recenze o knize jsem ještě neslyšela, ale už si ji dávám na seznam knížek, co bych chtěla zkusit. Mám moc ráda dobu kolem druhé světové a osudy normálních lidí z té doby.
    Taky mě bví knihy z více pohledů, klidně i v různých časových oblastech... Paráda, to je něco pro mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, knihu doporučuji, stejně tak jako ostatní knihy od autorky. :))

      Vymazat
  2. Taky mám ráda Barbaru Erskinovou :) Tuhle jsem četla, ale už je to tak dlouho, že jsem už nevěděla o čem byla :) Díky recenzi jsem si ji připomenula a už vím, že tato se mi moc líbila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Erskinová je prostě paní autorka s velkým A. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.